1. Buďte zásadoví

Podle 80leté studie žijí déle lidé s citem pro detail a stálost. Tito lidé jsou více svědomití při dodržování zásad zdravé výživy, více dbají na své zdraví, jejich rozhodování vede k pevnějším vtahům a lepší kariéře.

2. Mějte přátele

Bohatý společenský život s dostatkem přátel vám také prodlouží život. A totéž platí u seniorů. Ti, kteří udržují sociální kontakty, žijí déle než ti, kteří jsou osamělí a bez přátel.

3. Přátele vybírejte pečlivě

Zvyky vašich přátel se přenášejí i na vás. Žijí-li vaši přátelé zdravě, stejnou tendenci máte i vy. Podle jedné studie je například obezita „sociálně nakažlivá“. Máte-li přátele, kteří se stanou obézními, pravděpodobnost, že ztloustnete, u vás vzrůstá o 57 %. A totéž platí u kouření. Je také nakažlivé, naštěstí je nakažlivá i snaha přestat kouřit.

4. Nekuřte

Kouření škodí zdraví a způsobuje řadu nemocí. Zajímavé jsou také údaje o tom, o kolik se vám život prodlouží, jestliže kouřit přestanete. Přestanete-li ve 30, život si prodloužíte o celou dekádu, ve 40 o 9 let, v 50 o 6 let a v 60 si život prodloužíte o 3 roky.

5. Dodržujte siestu

Podle výzkumů má polední odpočinek blahodárný účinek na naše zdraví. Pravidelní polední spáči jsou o 37 % méně náchylní k úmrtí v důsledku srdečního onemocnění. V některých částech světa je polední siesta běžnou záležitostí, ale v České republice se nepředpokládá, že by nám zaměstnavatelé v poledne zavírali, aby si šli zaměstnanci na hodinku lehnout.

6. Dostatek spánku

Pravidelný a kvalitní spánek snižuje riziko obezity, srdečních onemocnění, diabetu a poruch nálady. Spánek kratší než 5 hodin denně zvyšuje riziko předčasného úmrtí.

7. Alkohol s mírou

Srdci prospěšná je maximálně jedna sklenička denně pro ženy a dvě skleničky pro muže. Cokoliv navíc už není pozitivem, ale škodí. Pokud ale nepijete, neznamená to, že byste měli kvůli zdraví srdce začít. I jiným způsobem se dá přispět ke zdravému srdci.

8. Zhubněte a hýbejte se

Pokud máte kila navíc, snažte se zhubnout. Pomůžete svému srdci, vyhnete se diabetu, prodloužíte si život. Pravidelný pohyb vám pomůže udržet vaši mysl čilou, i když vám roky přibývají. Stačí 2,5 hodiny mírného cvičení týdně.

9. Dodržujte středozemní dietu

V jídelníčku převažuje zelenina a ovoce, olivový olej, celozrnné potraviny a ryby. Nejdéle žijícími lidmi jsou obyvatelé ostrova Okinawa (Japonsko), jejichž jídelníček obsahuje především zelenou a žlutou zeleninu a jen málo kalorií. Starší generace dodržovala zvyk sníst jen 80 % toho, co je na talíři. Mladší generace již tento zvyk opustily a délka života na ostrově se snížila.

10. Ožeňte se nebo vdejte

Lidé žijící ve svazku manželském se dožívají vyššího věku než svobodní.

11. Naučte se zvládat stres

Stresu se asi nevyhnete, ale zkuste se naučit metody jeho zvládání – např. meditaci, jógu, hluboké dýchání. Zvládnout stres znamená prevenci srdečních chorob, ale taky možnost odvrátit je, pokud vám hrozí.

12. Naučte se odpouštět

Chronická zloba a hněv zhoršují funkci plic, jsou spojovány s nemocemi srdce, mrtvicí a dalšími nemocemi. Odpuštění snižuje úzkost, zlepšuje dýchání a snižuje krevní tlak. Což ve svém důsledku prodlužuje život.

13. Najděte si hobby

Lidé, kteří mají svůj koníček, zálibu či aktivity, kterým se rádi věnují, žijí déle.

14. Používejte helmu a pásy

Při jízdě na kole či motorce používejte helmu, při jízdě v autě používejte bezpečnostní pásy. V důsledku nehod totiž umírá množství lidí.