Zadavatelem byla americká vláda. Američané konzumují v průměru jenom 15 gramů vlákniny denně, přitom doporučená denní dávka je 25 gramů pro ženy a 38 gramů pro muže. Krajíc chleba obsahuje pouze dva až čtyři gramy vlákniny.

Skupina 388.000 lidí ve věku od 50 do 71 let byla sledována po dobu devíti let. U těch, kdo konzumovali dostatek potravin obsahujících vlákninu, se riziko úmrtí snížilo o 22 procent.

Vláknina snižuje hladinu cholesterolu i krevního cukru

V letech 1995 a 1996 účastníci vyplnili dotazník o stravovacích návycích. Odpovídali v něm na otázky, jak často konzumují 124 vybraných potravin. Do roku 2004 31.000 z nich zemřelo a autoři výzkumu zjistili příčinu jejich smrti podle lékařských záznamů. I po odečtení faktorů jako nadváha, dosažené vzdělání, kouření a celkový zdravotní stav se prokázalo, že míň mrtvých bylo mezi konzumenty vlákniny.

Ideální jídelníček pro ženy:

  • třetina hrníčku ovesných vloček
  • polovina hrníčku vařených fazolí
  • neloupané jablko
  • polovina hrníčku zeleniny

Ideální jídelníček pro muže navíc obsahuje:

  • hrst mandlí
  • pečený brambor
  • celozrnný muffin
  • pomeranč

Ví se, že je prospěšná hlavně v případě diabetu a nemocí srdce, protože snižuje hladinu škodlivého cholesterolu a krevního cukru i krevní tlak a že omezuje záněty. Váže se rovněž na toxické látky a urychluje jejich odstranění z těla. Zvyšuje pocit nasycenosti, takže může pomoci i při redukčních dietách.

Nejúčinnější je vláknika v zrnech

Riziko onemocnění rakovinou vláknina podle studie snižuje jen u mužů, protože ti jsou ve srovnání se ženami náchylnější onemocnět druhy rakoviny vážícími se na stravu.

Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina a také luštěniny. Podle studie ale riziko onemocnění nejúčinněji snižuje vláknina obsažená v zrnech.

Ideální jídelníček s vysokým obsahem vlákniny se v případě ženy skládá z třetiny hrníčku ovesných vloček, poloviny hrnku vařených fazolí, neloupaného jablka a poloviny hrnku zeleniny. Muž by navíc měl sníst asi 23 mandlí, pečený brambor, celozrnný muffin a pomeranč.