foto

Zdravá a vyvážená strava

  • Plánujte si svůj jídelníček dopředu.
  • Jezte hodně ovoce a zeleniny, nejlépe v každém jídle během dne.
  • Vybírejte nízkotučné potraviny, ať už jde o mléko, jogurty či sýry. Maso kupujte libové a vyhýbejte se některým jeho tepelným úpravám jako např. smažení nebo fritování. Alespoň jednou týdně zařaďte do svého jídelníčku ryby.
  • Vařte pouze s minimem tuku. Pořiďte si pánev s nepřilnavým povrchem, vystačíte si pak skutečně pouze se lžičkou tuku. Pokud se rozhodnete pro nezdravé smažení, používejte řepkový olej. Na saláty je nejvhodnější olivový olej.
  • Vyhýbejte se fastfoodům a nejrůznějším bagetám a sendvičům. Jde zpravidla o kalorické bomby, které vás zasytí pouze zdánlivě. Brzy budete mít zase hlad. Snažte se mít po ruce vždy nějakou zdravou svačinku (např. jablko, hroznové víno nebo mrkev).
  • Nezapomínejte na pitný režim. Vyhýbejte se nápojům s vysokým obsahem cukru. Žízeň nejlépe uhasí voda, minerálka, naředěná ovocná šťáva nebo bylinkový čaj.

Buďte v pohybu

Zůstaňte aktivní

  • Stanovte si realistické cíle. Pokud nasadíte laťku příliš vysoko a následně ji nedosáhnete, budete mít špatné svědomí a budete deprimovaní. K prevenci cukrovky a dalších nemocí patří i psychická pohoda a vyrovnanost.
  • Zaveďte si „akční dny“. Jednou až třikrát ročně si udělejte doma „velký pořádek“ a radikálně ukliďte. Platí to pro ledničku, sklep i obývák. Změníte tak u sebe zaběhnuté pořádky, vymizí rutina a získáte tak sílu a energii i do jiných záležitostí ve svém životě.
  • Přelstěte se. Fungovat u vás budou pouze ty změny, které se prosadí do vašeho denního režimu. Např. se sportovními botami se to má tak, že pokud stojí v předsíni hezky na očích (místo zavřené v botníku), je velká pravděpodobnost, že je skutečně využijete. Podobně to platí i pro ledničku. Zdravé potraviny umístěte dopředu, protože po těch člověk sáhne nejdříve.