Zkuste z nakupování ovoce a zeleniny udělat hru, zapojte děti do procesu nakupování tak, aby se pobavily. Zkuste jim vyprávět, odkud ovoce či zelenina pochází, v jakém podnebí roste apod.

Zapojte děti do přípravy zdravého pokrmu. Menší děti milují, když mohou něco podat nebo někam nasypat. Starší děti mohou pomoci nakládat na talíř či servírovat na stůl. Nezapomeňte své menší i větší pomocníky za jejich pomoc hlavně hodně chválit.

Buďte svým dětem vzorem. Když bude součástí vašeho jídelníčku široká škála ovoce a zeleniny, vaše děti vás s největší pravděpodobností budou následovat. Příklady táhnou i v jídle.

Jezte společně

Nezapomeňte na svačinky. Připravte dětem legrační svačinky, například udělejte z ovoce na talíři usmívající se tvářičku. Děti také rády pojídají prsty, nebo si ovoce či zeleninu rády rozdělají na menší části samy. Dbejte na to, aby se ovocná či zeleninová svačinka stala součástí vašich každodenních rituálů.

Věděli jste, že

  • Od roku 1996 do roku 2009 se počet dětí a dorostu vyšetřovaných a léčených pro obezitu v České republice zdvojnásobil
  • Počty obézních stouply z 10 400 na 26 700 u dětí a z 6 100 na 17 700 případů u dorostu

Nabízejte dětem zdravá jídla. Pokud se ptáte dítěte, co chce večeřet, nabídněte mu více zdravých jídel. Zeptáte-li se, zda chce jíst jahody, banán nebo hranolky, můžete si být vcelku jisti, že si vybere hranolky. Takže nabídněte, ale tak, aby všechny možnosti byly pro dítě vhodné a zdravé.

Jezde společně. Společně strávená doba u jídla podpoří vaše vzájemné vztahy jako rodiny a navíc nabídne vašim dětem model správné životosprávy a zdravého jídelníčku.

Připravte se na odpor. Děti jsou ovlivněny spolužáky, kamarády, televizními reklamami. A zřídka je to právě pozitivní vliv. Neshazujte návyky v jiných rodinách, ale klaďte důraz na zdravé návyky ve vaší rodině.

Zkuste děti zapojit do pěstování zeleniny. Pokud nemáte zahradu, pořiďte si alespoň truhlík na balkón či větší květináč na domácí parapet. Vlastní výpěstek dítě bezpochyby potěší. Děti určitě bude bavit sbírat vlastní rajčátka nebo lovit hrášky z lusků.

Pokud se vám nedaří zeleninu a ovoce zařadit natrvalo do jídelníčku vašeho dítěte, zkuste ji zkrátka do jídla zakamuflovat. Přidejte ji do omáčky, mezi těstoviny, připravte přesnídávku.

Kam dál?

Buďte trpěliví. Někdy to chvíli trvá, než si dítě osvojí nový druh potraviny. Může ho ochutnat několikrát, než ho trvale přijme do svého jídelníčku. Pokud mu ovoce nebo zelenina napoprvé nezachutná, nezoufejte, i dětské chutě se mění a vyvíjejí. Co mu nechutná dnes, možná mu zachutná příští týden.