Tikající bomba v těle?

Cholesterol je pro lidské tělo nezbytný, tělo ho potřebuje ke tvorbě zdravých buněk. Pokud však dojde k jeho zvýšení, stoupá riziko rozvoje nemocí srdce a jiných onemocnění – tuk se začne ukládat ve stěnách cév a znesnadňovat tak průtok krve. Tomuto onemocnění se říká ateroskleróza. K srdci se nedostává dostatečné množství okysličené krve, což zvyšuje riziko infarktu. Snížený průtok krve do mozku pak může způsobit např. mrtvici.

To, že máte vysoký cholesterol, na sobě nepoznáte, lze to zjistit pouze z vaší krve. Proto se o cholesterolu občas mluví jako o „tichém zabijákovi“, je to potenciální tikající bomba ve vašem těle, o které nevíte.

Není cholesterol jako cholesterol

Cholesterol rozlišujeme na „hodný“ cholesterol (HDL cholesterol, lipoproteiny vysoké hustoty) a „zlý“ cholesterol (LDL cholesterol, lipoproteiny o nízké hustotě). HDL cholesterol sbírá v tkáních nadbytečný cholesterol a dopravuje ho zpátky do jater. Tímto způsobem se buňky zbavují přebytečného tuku. LDL cholesterol je hlavním přepravcem cholesterolu v krevní plazmě a jeho hlavním úkolem je zásobování buněk cholesterolem. Pokud dojde ke zvýšení jeho hladiny v krvi, zvyšuje se riziko, že se tukové látky začnou uchycovat na stěnách tepen, čímž by mohlo dojít k jejich ztluštění a v důsledku pak k zúžení cév.

K vysokému cholesterolu se člověk dopracuje zpravidla sám

Dispozici k vysokému cholesterolu (hypercholesterolemie) můžete sice i zdědit, zpravidla si ho však člověk „vypěstuje“ nesprávným životním stylem – nedostatkem pohybu, špatným stravováním a obezitou. Důležité je však vědět, že s vysokým tlakem lze bojovat – změnou stravovacích návyků a pravidelným cvičením. Lékař vám také může předepsat léky. Snížení vysokého cholesterolu je však běh na dlouhou trať – nečekejte výrazné snížení hodnot vašeho cholesterolu ze dne na den.

Rizikové faktory

Vědci pojmenovali několik faktorů, které mohou vést k vysoké hladině cholesterolu v krvi člověka:

  • Obezita
  • Kouření: Cigaretový kouř poškozuje stěny cév, čímž se stávají náchylnější k ukládání tuku. Kouření může zároveň snižovat hladinu hodného cholesterolu v krvi.
  • Špatná strava: Některé potraviny (např. plnotučné mléčné výrobky, červené maso) jsou bohaté na cholesterol a mohou zvýšit hladinu i vašeho cholesterolu. Cholesterol může zvýšit také pravidelná konzumace nasycených (saturovaných) tuků, které se nacházejí v některých produktech živočišného původu, nebo transtuků – ty naleznete v některých margarínech, sušenkách a krekrech.
  • Nedostatek pohybu: Dostatečným pohybem (např. cvičením) pomáháte tělu zvýšit hodný cholesterol a zároveň snížit ten špatný. Pokud nemáte dostatek pohybu, zvyšuje se u vás riziko zvýšení hladiny zlého cholesterolu v krvi.
  • Vysoký krevní tlak: Zvýšený tlak, který je na cévy vyvíjen, je zároveň poškozuje, což může urychlit akumulaci tukových zásob v jejich stěnách.
  • Cukrovka: Vysoká hladina cukru v krvi přispívá ke zvýšení zlého cholesterolu a zároveň ke snížení toho hodného v krvi. Cukr také poškozuje výstelku cév.
  • Rodinná dispozice: Pokud se u některého z rodičů či sourozenců objevilo srdeční onemocnění před dosažením 55. roku života, a vy trpíte vysokým cholesterolem, je u vás riziko rozvoje srdečního onemocnění podstatně zvýšené.

Změna životního stylu je nezbytná, ale bude vás bavit

Prokázala-li se u vás v krvi vysoká hladina LDL cholesterolu, je na čase změnit svůj životní styl. Přestože existují léky, které mohou cholesterol ve vaší krvi snížit, ne pro všechny jsou vhodné a ruku na srdce – kdo by chtěl dlouhodobě užívat léky?

Snížení vysokého cholesterolu je však běh na dlouhou trať – nečekejte výrazné snížení hodnot vašeho cholesterolu ze dne na den.

Základem úspěšné léčby vysokého cholesterolu je změna životního stylu – zapomeňte na cigarety, jezte zdravě, nezapomínejte na dostatek pohybu. Nepovažujte tuto změnu za vnucenou léčbu, ale užívejte si této změny – nejenže se zlepší vaše krevní hodnoty, ale zhubnete nepotřebná kila, vaše pleť bude čistější, vláčnější, budete se cítit lépe a váš pohled na svět bude jistě i optimističtější.

Zhubněte

Nadváha přispívá ke zvýšení hladiny zlého cholesterolu v krvi. Už dva kilogramy dolů můžou zlepšit vaše hodnoty cholesterolu. Nehubněte pomocí „zaručených“ diet, ale nejprve se zamyslete nad vašimi stravovacími návyky – jak často denně jíte, objemy jídla, složení a příprava jídla apod. Nečekejte, že zhubnete ze dne na den – důležité je zbavit se přebytečných tuků, ne důležité svalové tkáně. Stanovte si rozumný a dosažitelný cíl – např. shodit 5 kilo za dva měsíce. Váš lékař vám jistě pomůže se sestavením vhodného jídelníčku.

Přestaňte kouřit

Zanecháte-li tohoto nebezpečného zlozvyku, odmění se vám tělo mj. zvýšením hladiny hodného HDL cholesterolu. A to není samozřejmě jediný benefit – už 20 minut po vykouření vaší poslední cigarety dojde k snížení krevního tlaku, během následujících 24 hodin se sníží riziko infarktu. O rok později bude vaše riziko infarktu o polovinu menší než u kuřáka a 15 let po vykouření poslední cigarety bude toto riziko srovnatelné s člověkem, který nikdy nekouřil.

Pravidelně cvičte

Pravidelná tělesná aktivita pomůže snížit hladinu zlého cholesterolu. Pokud vám ve cvičení nebrání nějaké onemocnění (v tom případě je nutné vše konzultovat s vaším ošetřujícím lékařem), pokuste se cvičit alespoň 30 až 60 minut denně.  Zapomeňte na pohodlnou cestu do práce autem či městskou dopravou – zvolte místo toho ostrou chůzi. Jezděte na kole. Plavte. Pokud vás cvičení nebaví – domluvte se s manželem, manželkou, kamarádem, kamarádkou a cvičte spolu. Motivace je důležitá, cvičení by vás mělo bavit, ne být nutným zlem. Nemusíte cvičit 30 - 60 minut v kuse, cvičení si můžete rozdělit do menších intervalů během dne.

Složte si zdravý jídelníček

Aby vaše cévy zůstaly zdravé, je potřeba upravit váš jídelníček a rozloučit se některými nezdravými potravinami a nevhodnou úpravou jídla, protože to, co jíte, má přímý dopad na vaši hladinu cholesterolu. Vhodná dieta má totiž stejný efekt jako léky na vysoký cholesterol. Skutečně chcete polykat léky? Není lepší raději změnit jídelníček?

Jezte zdravější tuky

Většina nasycených tuků (saturované tuky) zvyšuje hladinu celkového a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Ve vašem jídelníčku by se proto nemělo objevit více než maximálně 10% nasycených tuků denně. Nasycené tuky naleznete např. v sádle, másle či jiných tucích živočišného původu. Velké množství obsahují také plnotučné mléčné výrobky, palmový a kokosový olej, hovězí, vepřové či jehněčí maso, slanina i sýry.

Zdravější variantou jsou nenasycené tuky (nesaturované tuky), hlavně pak tuky mononenasycené (mononesaturované). Najdete je v olivách, arašídech a kanolovém oleji (druh olivového oleje). Dobrou volbou jsou také mandle a vlašské ořechy. Obecně lze doporučit jakékoliv tuky neživočišného původu, které neprošly chemickou nebo tepelnou úpravou – olivový olej, řepkový olej, lněný olej, rybí olej, olej ze sójových bobů, lněná semínka, vlašské ořechy, mandle, tučné ryby, avokádo.

Pozor na transtuky

Eliminujte ve své stravě transtuky – nejenže zvyšují LDL cholesterol, ale zároveň snižují „dobrý“ HDL cholesterol ve vaší krvi. Najdete je v některých margarínech, přidávají se do průmyslově vyráběných koláčů, sušenek, krekrů i koblih. Najdete je ve smaženém jídle, pozor hlavně na oblíbené hranolky. Sledujte pozorně složení výrobků a vyhýbejte se těm, které obsahují hydrogenovaný tuk.

Hlídejte si denní příjem cholesterolu

Váš denní jídelníček by neměl překročit více než 300 mg cholesterolu denně nebo méně než 200 mg, pokud trpíte onemocněním srdce. Nejvíce cholesterolu obsahuje maso, žloutek a plnotučné mléčné výrobky. Místo vajíček lze použít náhražku, plnotučné mléko nahraďte odtučněným a masa si dopřávejte pouze tenké plátky.

Upřednostňujte celozrnné výrobky

Celozrnné výrobky obsahují mnoho tolik potřebných živin pro vaše srdce. Místo bílého pečiva kupujte celozrnné, používejte celozrnné těstoviny, celozrnnou mouku, hnědou rýži. Vyzkoušejte také ovesnou kaši, otruby nebo ječmen.

Ovoce a zelenina nedílnou součástí jídelníčku

Ovoce a zelenina obsahují mnoho vlákniny, která může pomoci snížit cholesterol. Obsahují také steroly a stanoly, které zamezují vstřebávání cholesterolu v těle. Obzvlášť se doporučuje česnek či u nás exotický artyčok. Dejte šanci také sezónním a exotickým plodům, experimentujte se zeleninovými polévkami, zkuste podusit nejrůznější mixy zeleniny. Uvidíte, že vám nakonec zachutná.

Jezte ryby

Některé typy ryb jako treska, tuňák nebo platýz (halibut) mají daleko méně nasycených tuků, cholesterolu a tuku obecně než maso a drůbež. Losos, makrela a sleď obsahují velké množství omega -3 kyselin, které chrání vaše srdce.

Alkohol jen s mírou

Střídmá konzumace alkoholu (tj. 1 sklenička denně u žen, 1-2 skleničky u mužů) může zvýšit hladinu „hodného“ HDL cholesterolu ve vaší krvi, ale vzhledem k jeho jiným vedlejším účinkům nelze alkohol doporučit jako prostředek pro snížení vysokého cholesterolu v krvi.

Potraviny snižující cholesterol

I na našem trhu se prodávají potraviny, které deklarují, že díky svému složení dokážou snížit váš cholesterol. Tyto potraviny (zpravidla margaríny, pomazánky) jsou vyrobeny ze sterolů a stanolů, což jsou rostlinné tuky, které mají skutečně schopnost snižovat cholesterol v krvi - zamezují totiž jeho vstřebání v těle. Stanoly a steroly jsou obsaženy hlavně v ovoci a zelenině. Pokud však trpíte vysokým cholesterolem, pouhou denní konzumací ovoce a zeleniny nejste schopni dosáhnout takové koncentrace těchto rostlinných tuků, aby mohli vaši hladinu cholesterolu úspěšně ovlivnit. V tomto případě je vhodné doplnit váš jídelníček i o tyto speciální margaríny.

Pokud však vysokým cholesterolem netrpíte, takto obohacené potraviny nekonzumujte. Dostatečné množství si zajistíte konzumací nenasycených tuků a velkého množství zeleniny denně.