Mýtus první: Vegetariáni nemají nedostatek bílkovin a některých dalších živin jako železa nebo vitaminu B

Je pravda, že maso obsahuje větší podíl bílkovin než zelenina a jeho profil aminokyselin je úplnější než ten, který najdeme v zelenině. Na druhé straně veškeré potraviny z přírodních zdrojů obsahují dostatek bílkovin. Navíc většina lidí potřebuje 50 g denní dávky bílkovin, což je výrazně méně než průměrný člověk denně zkonzumuje. Vitamin B sice patří mezi látky dostupné výhradně z živočišných zdrojů, vegetarián si jejich přísun musí nahrazovat mléčnými výrobky. Hladinu ostatních látek, jako například železa, jódu, vitaminu D nebo omega-3 mastných kyselin, které obsahují především ryby, si musí hlídat doplňováním z jiných zdrojů. Kombinací určitých druhů potravin se dá příjem živin ještě zvýšit.

Mýtus druhý: Vegetariánství je drahá záležitost

Vegetariánství sice vyžaduje pečlivější výběr surovin, ale ve svém výsledku může být nakupování vegetariánských produktů finančně přijatelné. Kupováním nezpracovaných potravin můžete ušetřit dvakrát, protože vás lépe zasytí. Hodně lidí stravujících se tímto způsobem navíc disponuje vlastními zdroji zeleniny, pořizuje si záhonky a zeleninu do květináče. V New York Times dokonce vyšel článek o tom, jak se lidé v současné ekonomické krizi vrací k přírodním zdrojům, aby ušetřili ve výdajích na jídlo.

Mýtus třetí: Vegetariánské jídlo nechutná tak dobře jako maso

Za posledních dvacet let se situace v tomto ohledu výrazně zlepšila. Kdo se chce stravovat vegetariánsky, má dnes možnost nejen si koupit kuchařku plnou výborných receptů a naučit se je sám vařit, ale počet vegetariánských jídelen, restaurací a obchodů se také rozrostl. Například některé speciality indické kuchyně jsou důkazem, že i pod vegetariánským jídlem si dnes už zdaleka nemůžeme představit jen mdlé jídlo bez chuti.

Mýtus čtvrtý: Příprava vegetariánské stravy je komplikovaná a zabírá příliš času

I při vaření vegetariánských jídel se dají používat suroviny jako mražená zelenina, konzervované fazole nebo rajčata a řada dalších rychlých surovin. Luštěniny a omáčky, které tvoří převážnou část vegetariánských pokrmů se dají připravit mnohem rychleji než byste usmažili nebo upekli maso.

Mýtus pátý: Vegetariánská dieta je nízkotučná

Sice platí, že vegetariánská jídla patří obvykle mezi ty obsahující méně tuku (především těch nasycených), ale absolutně to neznamená, že tomu tak musí být vždy a že jsou automaticky nízkotučné. Některé suroviny můžou být poměrně tučné, jako např. oříšky, semínka nebo sója, stejně tak zvýšená konzumace mléčných výrobků, např. sýru, může být ve výsledku mnohem tučnější než běžné masité pokrmy.

Mýtus šestý: Vegetariánské diety jsou pro tělo nezdravé

Záleží spíše na tom, zda je strava vyvážené, než na tom, jestli je vegetariánská nebo ne. Mnoho studií naopak dokazuje, že vegetariáni bývají v mnoha ohledech zdravější než ti, co konzumují maso. Obvykle mívají snížené riziko srdečních onemocnění a rakoviny.

Mýtus sedmý: Tím, že se vzdám masa, stanu se ze dne na den zdravějším

Nestačí jen přejít na jiný způsob stravování, i když to samotné může mít krátkodobě pozitivní vliv na snížení rizika některých onemocnění spojených s konzumací vysokého množství masa. Ale pokud nebude sledovat pravidla vyváženého stravování, pak nahradíte pouze jedny zdravotní obtíže za druhé.