Vědci z Oxfordské univerzity z Anglie analyzovali data z různých studií v letech 2005–2007 zabývajících se spojitostí mezi stravou a úmrtím. Počítačový model předpovídal, jak se sníží úroveň úmrtí na nemoci srdce, mrtvici a rakovinu, pokud by všichni dodržovali dietní doporučení (denně alespoň 5 porcí zeleniny a ovoce, maximálně 6 g soli denně a maximálně 10 % denního příjmu energie z nasycených tuků).

Na základě analyzovaných dat počítačový model předpověděl, že 5 porcí zeleniny a ovoce denně by v letech 2005 –2007 zachránilo jen v Anglii 15 000 životů (7 000 zemřelých na nemoci srdce, necelých 5 000 na rakovinu a 3 000 na mrtvici). V roce 1994 vypracovala Rada výživy Ministerstva zdravotnictví České republiky doporučení o zdravé výživě obyvatelstva „Jezte zdravě, žijte zdravě“.

V roce 2005 Společnost pro výživu ve spolupráci s Fórem zdravé výživy zpracovala Výživová doporučení pro dospělé obyvatelstvo ČR a nazvaly je Zdravá 13. V zásadách se například uvádí, kolik ovoce a zeleniny denně jíst, jak upravovat jídlo a jaké potraviny jíst, jaký by měl být příjem soli, tuků, upozorňují na nutnost příjmu tekutin či hlídání si správné váhy.