1. Dehydratace

Kvůli zvýšeným teplotám během letních dnů je větší pravděpodobnost vzniku dehydratace. Jdete ven s dětmi a máte jen jednu láhev s pitím. Voda už vám dávno došla, v ústech máte pocit nepříjemný pocit látky v puse, cítíte závrať a máte pocit lehké hlavy. V tu chvíli už jste dehydrovaní.

Chcete-li se vyhnout dehydrataci, pravidelně doplňujte tekutiny a nezdržujte se venku v nejteplejší části dne (od 11 do 15 hodin). Všechny činnosti, které musíte venku vykonávat, přesuňte na časné ranní nebo večerní hodiny.

2. Úpal

Ještě větším rizikem letních měsíců je úpal, který je způsoben přehřátím organismu. Při úpalu je kůže horká na dotek a přestáváte se potit. Člověka s tímto problémem odveďte okamžitě dovnitř, položte ho a ochlazujte. Je-li schopen pít, podávejte mu tekutiny. Pokud je stav člověka s úpalem příliš vážný, je zapotřebí odvézt ho do nemocnice, tekutiny mu budou dodávány nitrožilně.

3. Spáleniny od slunce

Přestože riziko rakoviny kůže a především její nejzhoubnější formy – melanomu – se zvyšuje každým dalším spálením od slunce, řada lidí zapomíná na potřebnou ochranu. Stačí, abyste se ve svém životě spálili od slunce jen 5x, a riziko vzniku melanomu se zdvojnásobuje.

Nezapomínejte proto na používání opalovacích prostředků s odpovídajícím faktorem, které vás chrání před UVA i UVB zářením, případně jsou voděodolné. Noste trička s delšími rukávy a chraňte si hlavu kloboukem s velkou krempou. Neopalujte se nebo nevykonávejte venku žádné činnosti v době, kdy slunce nejvíce pálí.

4. Otrava jídlem

Jakékoliv jídlo s majonézou, vejci nebo mlékem je ve vysokých teplotách nebezpečné, pokud není správně skladováno. Maso vyžaduje řádné tepelné zpracování, protože ve vysokých teplotách se v něm velice rychle množí bakterie. Zvlášť riziková je příprava masa na grilu, protože nezaručuje dostatečné propečení.

Steaky vyžadují pro dobrou přípravu vnitřní teplotu 145°C, mleté hovězí a vepřové maso 160°C, drůbeží maso dokonce 165°C. Pečlivě si umývejte ruce před zpracováváním masa i po něm a stejně tak nádobí, které používáte na přípravu masa. Syrové maso mějte uskladněné v chladu, odděleně od ostatních potravin.

Pokud se chystáte na piknik, mějte potraviny vyžadující chlad v přenosné lednici nebo v termonádobě s kostkami ledu. Z přenosné lednice vždy konzumujte nejdříve to, co je nahoře.

5. Tonutí

V létě se utopí větší množství lidí než v jiném ročním období. Důvodem bývá často alkohol, neodhadnutí svých sil a zbytečné riskování. Nezapomínejte proto na zásady bezpečného koupání, při plavbě na lodi vždy používejte záchranné vesty, především u svých dětí. Nestačí mít vestu někde v loďce, děti ji musí mít vždy na sobě.

6. Úrazy

Větší množství úrazů v létě má na svědomí převážně sport. Lidé sportují více, a tak se častěji dostávají do rizikových situací. Do sportu se navíc pouštějí i lidé, kteří ho nějakou dobu neprovozovali a nemají potřebné zkušenosti či vybavení. Těm hrozí úrazy ještě ve větší míře.

Přibývá hlavně úrazů hlavy a zlomenin spojených s cyklistikou, turistikou skoky do vody a adrenalinovými sporty. Velká část letních úrazů má souvislost s alkoholem.