1. Vynechání tuků z jídelníčku

Lidé se domnívají, že tuky jsou nejméně zdravou složkou v našem jídelníčku. Ale naopak – tuky jsou nedílnou součástí stavebních buněk lidského těla. Také nám poskytují delší pocit nasycenosti a rozpouštějí se v nich vitamíny.

Vyvážená strava obsahuje zdravou variantu tuků v rozumné míře – nenasycené rostlinné tuky (olivový nebo řepkový olej, ořechy, semena) a omega-3 mastné kyseliny obsažené v rybím mase.

2. Zatracování sacharidů

Ne všechny sacharidy jsou špatné. Obsahují důležité živiny. Ze svého jídelníčku bychom měli vyškrtnout bílé pečivo a bílou rýži a upřednostnit celozrnné pečivo, hnědou rýži, ovesné vločky.

3. Dieta jako mučednictví

Zdravý jídelníček neznamená vzdát se všeho, co máte rádi. Takovouto dietu nevydržíte a jen vás to bude více lákat ji porušit. Nevzdávejte se toho, co máte rádi. Jen omezte konzumaci oblíbených jídel tak, abyste se jimi nepřejídali, pokud jsou příliš kalorické. Zkuste je zkombinovat s něčím zdravým – např. si trochu rozpuštěné hořké čokolády nalijte na čerstvé jahody.

4. Omezení se na jeden druh potravin

Některé diety tvrdí, že máte jíst jen zelnou polévku či grapefruity nebo dokonce jen sladkosti. Pokud vyřadíte jiná jídla, svůj jídelníček ochudíte o důležité živiny. Kila možná ztratíte, ale o to rychleji je pak zase naberete.

A víte, že například grapefruit je močopudný a jeho přílišná konzumace může vést až k dehydrataci? Může také způsobit plynatost či ovlivňovat působnost léků na vysoký tlak. Pokud dieta zní příliš dobře, než aby to byla pravda, pravda to asi nebude. Slibuje-li dieta rychlé výsledky, raději se jí vyhněte.

5. Vegetariánství zaručí udržení správné váhy

Vynecháte-li ze svého jídelníčku maso, automaticky to neznamená, že budete jíst zdravě. Tvoří-li hlavní část vegetariánské diety sýr, těstoviny a smoothies (ovocné ledové nápoje), rozhodně není zdravá a můžete po ní i přibrat. Vegetariánský jídelníček obsahuje také ovoce, obiloviny, dostatek bílkovin z fazolí, tofu, ořechů apod.

6. Přílišná konzumace dobrých věcí

Výzkumy potvrzují, že některé potraviny jsou pro naše zdraví prospěšnější než jiné. A přitom se může jednat o víno, čokoládu, olivový olej, avokádo. Tyto oblíbené potraviny či nápoje však při nadměrné konzumaci mohou způsobovat přibývání na váze či zdravotní problémy (nadměrné pití vína). Jezte a pijte i zdravé věci s mírou.

7. Jíst jen tři velká jídla denně

Jste-li zvyklí jíst pravidelně co 2-3 hodiny denně, přechod na tři hlavní jídla bez svačin pro vás může být nebezpečný. Člověk má tendence sníst více, protože má větší hlad. Jíst malé porce co 2-3 hodiny vám zajistí, že se nebudete cítit hladoví a správné porce si lépe uhlídáte.

8. Snaha hubnout rychle

Když příliš rychle ztratíte kila dodržováním drastických diet, po přerušení diety zase rychle přiberete. Chcete-li jíst zdravě a zhubnout, dělejte jen menší změny v jídelníčku a životním stylu.

Přemýšlíte-li o nějaké dietě, zeptejte se sami sebe, jestli jste schopni ji dodržovat celoživotně. Jezte více čerstvé zeleniny a ovoce, zdravě snídejte a více se hýbejte (30-60 minut cvičení denně).