Nejdůležitější pro otěhotnění je správné načasování. Vajíčko přežívá po uvolnění z vaječníků 12 až 24 hodin. Spermie přežije v děloze 3 až 5 dnů. Pro výpočet ovulace, tedy doby s největší pravděpodobností otěhotnění, stačí odečíst 14 dnů ode dne, kdy očekáváte, že přijde další menstruace.

Každodenní sex snižuje počet spermií

Samozřejmě byste ale měla mít pravidelný cyklus trvající 28 dnů. Naplánujte si intimní chvilky s partnerem třeba na 12., 14. a 16. den. Každodenní sex může snížit počet partnerových spermií, proto je lepší jej provozovat obden.

K ovulaci dochází obvykle mezi 11. a 21. dnem po skončení menstruace. Vše záleží na tom, jaký cyklus žena má. Většina žen má cyklus trvající 28 dnů (od 1. dne menstruace do 1. dne následující menstruace), ale délka cyklu se u žen liší.

Použijte ovulační kalendář nebo testy

V případě, že žena nemá 28 denní cyklus, ale zná jeho skutečnou délku, lze si pomoci výpočtem z ovulačního kanceláře nebo si zakoupit ovulační testy, které ve vzorcích moči zjišťují luteinizační hormon. Ovulační testy jsou přesné na 99%.

Ovulaci může žena podpořit také jídlem – konzumací jednoduchých nenasycených tuků nacházejících se např. v olivovém oleji, rostlinných bílkovin (sója), potravin bohatých na vlákninu a s nízkým glykemickým indexem (celozrnné potraviny, zelenina, některé druhy ovoce). V malém množství si žena může dopřát také plnotučné mléčné výrobky – zmrzlinu, mléko, sýry. Jejich umírněná konzumace dokonce podporuje ženskou plodnost.

Správná váha pomůže

Problémem při otěhotnění může být výrazná nadváha nebo naopak podváha ženy. Podle jedné studie ženám s výraznou nadváhou trvalo dvakrát déle otěhotnět oproti ženám s normální váhou. Také u mužů je problémem nadváha. Obézní muži mívají nižší hladinu testosteronu.

Limitujícím je také věk. Ve 30 letech se začíná snižovat plodnost ženy, u mužů se plodnost (počet spermií a jejich pohyblivost) začíná snižovat ve věku 45 let a výše.

I muži se mohou pokusit zvýšit svou plodnost. Vyhýbáním se stresu, alkoholu, tabáku, dodržováním správné tělesné hmotnosti. Obohacením své stravy o zinek (maso, mořské plody, vajíčka, celozrnné potraviny), selen (mořské plody, houby, maso, cereálie, para ořechy) a vitamin E. A také vyhýbáním se přílišnému teplu – žádná sauna či horké koupele, může se snížit počet spermií.